lunes, diciembre 26, 2005

Stockhausen Helikopter Streichquartett

Sound Director: André Richard
© 2003, approx. 32 mins. + subsequent discussion,
a co-production with Red Bull & Salzburg Festival

Karl-Heinz Stockhausen’s "Helicopter String Quartet" is one of the most complex musical works to put on stage. BFMI took the exciting challenge to realize this piece – being a part of Stockhausen’s oeuvre "Mittwoch" from "Licht" at the occasion of the opening of Hangar-7 at Salzburg Airport on August 22, 2003. Commissioned by Salzburg Festival in 1991, this unique sound experience, written for a string quartet ensemble playing separately in 4 helicopters and their pilots accompaigned by 4 sound engineers, 4 video transmitters, 4 x 3 sound transmitters and an auditorium with 4 video screens and 4 loudspeaker’s towers, the sound director and a moderator, finally in Salzburg, was performed for the second time on Stockhausen’s 75th birthday.

Not hearing each other, only able to synchronize through the reference of the beat time provided by a click-track, the strings mostly play tremoli that blend so well with the timbre of the rotor blades’ rhythms that they sound like music instruments. Therefore, the pilots of the Austrian Airforce flying Black Hawk helicopters became instrumentalists too. As they play, the four musicians are transmitted by cameras and microphones to four towers of television screens and four towers of loudspeakers at the ground station for an audience. During this – through the glass cockpits of the helicopters – also the world can be seen from above.

From BFMI’s point of view, this project is one of the most important ones in terms of what can be accomplished technically to a grand scale. The performance furthermore, was recorded for television as well. However, due to the composer’s restraints, the extraordinary "Helikopter Streichquartett" will also remain unique in a superior meaning: it was reserved exclusively to the live-audience to experience the staging of Stockhausen’s dream coming true that day.

"Helikopter-Streichquartett ist allen Astronauten gewidmet."
("The Helicopter String Quartet is dedicated to all astronauts.")

Karl-Heinz Stockhausen




5 comentarios:

Miriam dijo...

Hola Luis, no había encontrado tu blog, me agrada, lo visitaré más a menudo, haces buena recopilación. De esas pocas entrevistas de Stockhausen, hay una interesante que ofreció a SALVAT EDITORES para la publicación del libro "La música del siglo XX". El libro se publicó en 1973, en Barcelona pero con suerte encuentras una copia o la transcripción en internet. Saludos.

Luis Alvaz dijo...

Hola Miriam, gracias por el comentario. Espero que pases más a menudo por el blog, ya que este post es del 2005, y hasta la fecha sigo añadiendo nuevas cosas.

Tienes razón, es difícil conseguir entrevistas de Stockhausen. La verdad es que su punto de vista sigue siendo controversial, aunque la verdad a mí me han sorprendido varias declaraciones, como ésta, que escuché en un video del youtube, y puse en una compilación sonora que hice de él, y puedes escuchar en mi podcast (es la primera):

"No, I didn't break anything, I just left it as it is. But I add it a lot on new works, over 300 works. And there is enough to study now or for centuries, to add this to the traditional music. So there is never something like this, a man artist that they break each others works, that is respectless and I don't like it at all".

Me parece revelador, en primera instancia, porque el entrevistador lo reta a contradecir a compositores de diferentes tradiciones; pero no, él contesta que ha añadido música a esa tradición, y que no considera respetuoso destruir la obra de otros. Quizá en esas instancias de su vida, Stockhausen, así como otros compositores, haya dado marcha atrás a esas ideas "vanguardistas" de deshacerse del pasado.

Pero bueno, espero poder encontrar la entrevista que mencionas; porque la opinión de Karlheinz en los 70's seguramente era muy distinta.

Saludos.

Gabriel dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Gabriel dijo...

Impresionante, por lo extraña y por su sonoridad. Tenía referencias de esta obra, pero jamás la había escuchado. Sí tuve el privilegio de escuchar a Arditti hace unos años en Buenos Aires, interpretando una obra de Nono para violín solo (la pieza creo que se llamaba Lontananza Utópica o algo similar).
Un abrazo, Luis,

Gabriel

PD: el borrón anterior es mío. Manías de perfeccionista.

Luis Alvaz dijo...

Gabriel

Así es, Luigi Nono dedicó a Irvine Arditti la "Lontananza Nostalgica Utopica Futura", para violín y ocho canales de audio... es una obra espléndida. Hay otra grabación con Gidon Kremer.
Qué suerte que la hayas podido escuchar en vivo. Espero poder escuchar alguna vez a tan magnífico intérprete.
Gracias por visistar estos rincones del blog, tan olvidados a veces.
Un saludo y un abrazo.